tirsdag 7. mars 2017

Venter...og venter...





Nå er jeg virkelig klar for vår...
Men vi har minus-grader og is-vind ennå...
solen har kikket frem et par dager nå....så det hjelper noe...

Så mens jeg venter på at bakken skal bli klar til å grave i...
er det jo på høy tid å legge en plan....

Nederst i hagen...er det et langt bed som jeg har brukt til sommerblomster...
"blomster i kø"...det vil si tett i tett...






Jeg har både brukt erteblomster...valmuer..sommerlys...




..solsikker og cosmos..og sikkert noen jeg har glemt...




Jorden der er dyp og god..så det meste kan gro der..
Nå tenker jeg...
  å så mere grønnsaker...
og mindre sommerblomster...
heller plante noe som kommer igjen for hvert år...
og hva er vel bedre enn 
vakre 
...ROSER...




Alina...
Små fylt roser i klase..remonternde..duft..1,5-2m høy..
en ny rose fra foredler Tantau 2015..





Ghislaine de Feligonde...
1,5m høy og ganske bred..klatrerose..duft..remonterende





Stanwell Perpetual...
Buskrose  fra 1838..1,5m høy..remonterende..duftende..


Jeg har bestilt tre stykker til dette bedet..
med klatrestativer og god jord så skulle dette bli en flott
vegg med roser...

Lundeby gartneri leverer disse...
men de har jo så mange fine...jeg kunne med letthet bestilt
ti stykker til...
men prøver med dette først...







15 kommentarer:

Anonym sa...

Dine bede med sommerblomster var yndige! Men forandring fryder, og det er skønt at dyrke egne grøntsager, og så er roser jo bare pragtfulde :-) God fornøjelse med det hele!
Kh Nana

Marit sa...

Flotte roser de har! Kunne nok kjøpt mange der,ja! :)

♥ Łucja-Maria ♥ sa...

Inger Marie thank you very much for your visit and comment.
I lost all addresses blogging.
I love your blog and I missed you.
Greetings from Poland.
Lucja

Unknown sa...

Det er vel lov å være litt utålmodig nå- det var minus 11 til morgenen her :P Men smelter og varmet heldigvis godt på dagen.

Ha en fin vår uke så roper vi høyt på sola og varmen :)

Klem fra Monica

stallnilsen sa...

Det blir nok flott med mange roser der, æ har vanskelig og få tak i forskjellig roser som er H7 og 8, så vi kan ikke ha så mye fine roser som dere kan k\ha sørpå :)

Vi venter på våren nu, vi har kuldegrader her, og imorra skal det vist komme litt sne igjen :/

Ha en fin kveld.

Lisbeth :O)

Aud sa...

Å ja, det blir fint med roser der :-)

hagen vår sa...

Jeg føler det nesten som en sorg at jeg ikke får til roser. De får sykdommer som reduserer dem veldig. Nydelige bilder.
Ha det godt! Anne

Sabelhagens Olivlund sa...

SÅ vackert och praktiskt med en bädd med snittblommor. Perfekt för dig som gör så snygga buketter och arrangemang. Men jag försåt att du vill ha perenner också, det kan vara "enklare" ibland.
Så vackra rosor, Alina var en riktig sötnos. Den har jag inte hört om förut. Ghislaine de Feligonde har jag hat i flera år, gillar den mycket. Färgen är underbar. Jag har Stanwell Perpetual också, den har varit lite si sådär hos mig, jättesöt men jag tror jag hade behövt "ta hand om "den lite mera:) Lycka till!
Ha det gott
Kram Maria

Maribel sa...

Ser underbart ut med alla fina sommarblommor, och rosorna kommer att bli fina de med. Är på jakt efter några rosor till, när jag har planerat var de skall stå. De du valt är riktigt fina.
Ha det fint /Marika

♥ Łucja-Maria ♥ sa...

Hello Virtual Friend!

Happy Women's Day, Inger Marie:)

Ingeborg Kringeland Hald sa...

Ja, nå nærmer det seg fort neste sårunde. jeg har forresten også feligonde, den er veldig fin syns jeg. ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

Ingvill Mydland sa...

Nydelige bilder!! Så fint:)

Bente sa...

Jeg drømmer meg helt bort i disse nydelige blomstene dine. Må det snart bli vååår.
Klem

Siddis back home sa...

herlige bilder, gleder meg til å komme igang i hagen, om bare all regnet vil gi seg snart...

Maria sa...

Den isvinden, den har fulgt oss lenge nå. Jeg har overraskende mye tele fremdeles. Det blir en skikkelig spennende vår - det er nok noe som ikke kan være med videre. Lenge siden jeg har sett på roser, men ble litt inspirert av bildene dine. Alina blir 1,5 til 2 meter, sier Tantau, det er jo ideelt i en litt stor terrassekrukke. Den er vel så ny at de ikke vet noe om herdighet... Jeg tror jeg hermer! Duft og remontering og klaser av rosa småroser... Joda - hermer!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...